3.1.2019

Tammikuu - aika jättää tyhmimmät elämäntapamuutokset tekemättä

Tammikuussa monille iskee tarve tehdä elämäntapamuutos. Lehdet ja internet ovatkin täynnä erilaisia neuvoja muutosten tekemiseen. Osa neuvoista on hyviä, mutta joukkon mahtuu myös kyseenalaisia vinkkejä. Seuraavat "remontit" saattavat houkutella, mutta toivomme, että harkitset vielä niiden järkevyyttä ja tutustut blogiarkistomme helmiin!

@unspirational

1. Aloita superdieetti

"Tämänkaltainen dieettibisnes ei ole pelkästään toimimatonta painonhallintaan, vaan myös asiakkaan ohjaamista häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen." (Puntarissa dieettibisnes, 14.1.2018) 

2. Laita rahasi epämääräisiin ravintolisiin

"Ilman ravitsemusymmärrystä hurjatkin myyntipuheet saattavat kuulostaa kovin vakuuttavilta. Siksi päätimme kirjoittaa pienen blogijutun, josta voi olla apua, jos joutuu vastaavaan tilaisuuteen." (Epätasapaino faktojen ja käärmeöljykauppiaan väitteiden välillä, 8.12.2016) 

3. Maksa paleovalmennuksesta

"Valmennus voi tietysti olla rahan arvoinen, mutta siltä varalta, että haluat säästää, tarjoamme ihan ilmaiseksi vastaukset kysymyksiin, joihin paleovalmennus lupaa vastata." (Ilmainen paleovalmennus! 10.3.2017) 

4. Laihduta viisi kiloa, jotta olisit onnellisempi

"Aivosumutorvi kannustaa tavoittelemaan onnellisuutta nyt ja tässä hetkessä sen sijaan, että onnellisuus odottaa viiden laihdutetun kilon tai sadan juostun kilometrin päässä." (Onnellinen sitku vai nytku? 2.1.2017) 

5. Jätä gluteeni ja maito pois

"Ylipäätään ajattelen, että meidän pitäisi miettiä ruokavalioitamme enemmän sen kautta, mitä niiden kannattaisi sisältää kuin mitä ne eivät saisi sisältää. Ruokavalion terveellisyys kun pääasiassa muodostuu siitä mitä syömme, ei siitä mitä emme syö." (Tonton-dieetit - oikotie terveelliseen ruokavalioon? 16.9.2018) 

6. Valitse vain luomua, mahdollisimman vähän käsiteltyjä vaihtoehtoja ja tuotteita, joiden ainesosaluettelot ovat selkeitä ja lyhyitä

"Voidaan toki kysyä kumpi on luonnollisempaa - saada "haastavat vitamiinit" täydennetyistä elintarvikkeista vai ravintolisistä? Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta itsestäni on ainakin ristiriitaista, että luonnollisen ruokavalion nimeen vannovat hyvinvointibloggaajat promoavat (turhiakin) lisäravinteita, joista luonnollisuus on aika kaukana." (Mielikuva luonnollisuudesta myy, mutta trendituotteet häviävät vertailussa tylsemmille taviselintarvikkeille, 4.7.2018) 

7. Valitse vegaanituotteita terveyssyistä

"Vegaanituotteet ovat usemmiten hyvä valinta eettisistä ja ympäristösyistä, mutta jos valintoja tehdään vain terveyshyötyjä tavoitellen, ei asia ole niin yksinkertainen. Ihan sokeasti ei kannata valita vain sitä mikä ehkä kuulostaa terveellisemmältä vaihtoehdolta, vaan oikeasti tutustua pakkausmerkintöihin." (Onko vegaaninen vaihtoehto aina terveellisin? 11.3.2018) 

8. Laske kalorit ja punnitse jokainen suupala

"Kaloreiden laskenta ja ruokien tarkka punnitseminen on ehdottomasti turhan tarkkaa puuhaa (josta samalla se todellinen tarkkuus kuitenkin puuttuu!). Terveellisen aterian pystyy koostamaan ilman keittiövaakaa." (Tarkasti laskettua - blanko kana 75 g/164,25 kcal, 19.9.2016) 

9. Vaihda herkut terveellisempiin vaihtoehtoihin

"Silloin tällöin herkuttelussa ei ole mitään väärää, vaikka sellaisen kuvan naistenlehdistä nykyään saakin. Näistä jutuista välittyy kaikkea muuta kuin rento ja mutkaton suhde syömiseen." (Tekeekö mielesi herkutella terveellisesti? Oikeastaan ei. 4.6.2016) 

10. Korvaa sokeri muka-sokerittomilla vaihtoehdoilla

"Aika usein sokerittomiksi väitetyissä leivonnaisissa näkee hedelmien lisäksi makeuttajina juuri hunajaa tai siirappeja. Ne eivät valitettavasti ole sokerittomia tai valkoista sokeria juurikaan terveellisempiä vaihtoehtoja. Väittämällä muuta huijaa vain itseään." (Moni (sokeriton) kakku päältä kaunis ja makea sisältä, 31.7.2017)


Photo by Brooke Lark on Unsplash


Tammikuu on täynnä houkutuksia - vahvinkin meistä voi sortua lupaavalta kuulostavaan pikadieettiin tai muuhun kikkakolmoseen. Jos kuitenkin selviät tammikuun ilman suurempia repsahduksia, lupaamme, että jo helmikuussa helpottaa!